lördag 31 maj 2014

Realist inte pessimist

Det är knappast någon nyheten (om man läst mina tidigare inlägg) att jag har en negativ syn på marknadens värdering och den globala ekonomin. Dock är jag inte en "kronisk" pessimist, jag är en realist. När marknaderna var oroliga över Grekland den senaste gången så  köpte jag. Jag köpte för att andra människor var rädda och det fanns aktier att plocka upp till attraktiva prisnivåer. Idag är det däremot oerhört svårt att hitta något som tillgodoser mina krav, vilket säkerligen folk inte vill höra. Människor vill höra att allt kommer fortsätta uppåt, de vill tänka på uppsidan och inte på riskerna med eventuella placeringarna.

Dock fokuserar jag alltid på riskerna, vad som kan gå fel, samt hur ska jag minimera den risken? Jag är helt enkelt feg. Om man läser mitt inlägg om Awilco upptar drygt 60% av inlägget riskerna med placeringen. Awilco hade väldigt speciella risker associerade med sin verksamheten, men inlägget säger trots allt en del om mig som placerare. Det är förmodligen inte alltid det fokuset folk vill ha i en aktieanalys, särskilt inte i denna marknaden.

Tongångarna på större bloggar är ibland hejarklacks liknande, där det är väldigt få ifrågasättande eller varnande röster. Samtidigt övergår de större och mer seriösa bloggarna allt mer i spekulativa fasoner. Jag har förståelse för att det finns olika sätt att investera och tjäna pengar på, men det finns få säkrare sätt att förlora pengar på (i min ödmjuka mening) som att närmast ensidigt fokusera på uppsidan i en placering, samtidigt som risker bortförklaras/negligeras. De större bloggarna har inte förståelse för att de når relativt många placerare, vilket i sig själv kan driva upp kurserna i mindre bolag. Tron om en briljant start på placeringen ter sig uppenbar, men kan vara en illusion. Många av bloggarna har mycket fina och bra tips överlag, men övergången i allt mer spekulativa placeringar är uppenbar. Jag uppskattar deras inlägg och önskar dem all lycka i sina placeringar, men några oroväckande tendenser tycker jag mig se.

Dessa spekulativa tendenser är många gånger större på börsen som helhet. Att låtsas som att de värderingsnivåer vi ser idag eller att de extrema centralbanks åtgärderna kan bestå i all evighet, är att lura sig själv. Faktum är att de värderingsnivåer vi ser idag aldrig har bestått över en längre tidsperiod och det har gestaltat sig i svårigheter för mig att finna attraktiva placeringar. Detta är inte vad folk vill höra, men det är vad ni kommer få höra från mig. Dock är det viktigt att betona att jag inte en kronisk pessimist, jag är en realist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar