lördag 23 augusti 2014

Halvårsrapport för Willi Food och Tescos kapital allokering

Halvårsrapporten från Willi Food innehöll inte några större överraskningar. Rörelseresultat minskade drastiskt i likhet med kvartal 1, men fallet var i ungefär samma storleksordning. Vinster från de finansiella placeringar minskade och det är föga förvånande att denna post fluktuerar. Ledningen spår ett sämre resultat än fjolåret och varnar för att kvartal 3 har påverkats negativt av "Operation protective edge". Operation Protective Edge är en israelisk offensiv mot Gaza.

NCAV ligger på 95 miljoner dollar och market cap runt 95 miljoner dollar (kurs 7.30 dollar). Willi Food handlas därmed runt NCAV. Kassa och finansiella positioner ligger runt 63,2 miljoner dollar eller 66,5% av börsvärdet.

de kommande sex månader lär resultatet fortsatt vara sämre än det föregående året. Förhoppningsvis förbättras situationen framåt 2015 med ett ökande resultat. Dagens resultat påverkas av svårigheter i industrin och i värsta fall skulle detta visa sig vara permanent. Jag tror att det är troligare att resultatet förbättras på lång sikt. Ledningen förespråkar att kassan skall sättas i arbete och jag hoppas att så sker. Problemen på den israeliska marknaden kan ge upphov till intressant uppköps möjligheter för Willi Food. Då förväntningar är lågt ställda på bolaget påverkades inte kursen nämnvärt av halvårsrapporten. Elände är inprisat och förhoppningsvis överraskar bolaget positivt i framtiden.

Med detta sagt valde jag att minska något på mitt stora innehav i Willi Food. Hur mycket kapital man bör allokera i olika innehav är svårt att avgöra och frågan är om inte 17,5% var något aggressivt? Jag sålda av en dela av innehavet till en kurs om 7.30 och en vinst om drygt 10% sedan inköp. Innehavet är fortsatt stort om 12,75 % av mitt totala kapital.  När man placerar pengar är tyvärr inte alla risker relaterade till rörelseverksamheten eller den finansiella situationen, vilket skapar ytterligare oförutsägbarhet.

Portfölj allokering är (i min mening) en av de svårare delarna av att investera. De bästa idéerna bör ta plats i portföljen, men samtidigt så är det ofta svårt att förstå alla risker associerade med innehav. Även om Willi Food är attraktiv bör man lämna marginal för ytterligheter. Med dagens mindre innehav om 12,75 % finns det större möjligheter att öka min position i Willi Food vid en eventuell nedgång. Det blir svårt att dra nytt av kursnedgångar om man tar en väldigt stor position direkt. Kanske blev jag något för glad när jag fann Willi Food i dagens marknad och tog en något för koncentrerad position.

Jag undersökte Tesco nyligen och fick upp intresset när jag såg rubriker likt denna. Jag blev dock förundrad över delar av Tescos kassaflödesanalys.

årsredovisning




2014
2013
Net cash generated from operating activities.
3,185
2837
Purchase of property, plant and equipment, investment property and non-current assets
classified as held for sale
-2489
-2619

Varför ser ledningen ett behov av att behålla så mycket kapital i verksamheten? 

2 kommentarer:

  1. Håller med om att portföljallokeringen är bland det svåraste. Tycker att 17,5% lät magstarkt för ett sånt här innehav och är nog sunt att hyvla ner lite.

    Tack för uppdateringen! Inte kikat på Willi än. Drar mig lite för det pga vart det är lokaliserat och föredrar net-nets på andra mer förmodat säkrare marknader. Men kan säkerligen vara en förutfattad mening från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns vissa risker på grund av Willi Foods hemort. Willi Food är ju noterat i USA och baserat i Israel så israeliska NIS översätts till Dollar som sedan översätts till svenska kronor. Det är svårt att kvantifiera risken med så många valutor. Samtidigt är Israel en fungerande rättsstat och ett förhållandevis rikt land, så det inte som att investera i Kongo. I den regionen finns tyvärr alltid risken för ett större krig.

      Radera